Kaunseling
yang paling terkenal ialah kaunseling individu. Pada peringkat awalnya,
kaunseling begini dipraktikkan di sekolah-sekolah sebagai program bimbingan.
Dalam kaunseling ini, temu bual hanya diantara seorang klien dengan
kaunselornya. Robert L. Gibson dan Marriance H. Mitchell (1981) dalam buku
mereka, Introduction to Guidance, menerangkan: counselling is a skill process
distinguished from advising, directing, perhaps listening sympathetically and
appearing to be interested in many of the same concerns as professional
counsellor...test result, career information and autobiographies are
allrelatively meaningless if they do not provide information that enhances the
effectiveness of the counselling process.
Dalam kaunseling, permasalahan individu- individu
sahaja yang dibincangkan mengikut cara dan teknik masing-masing, yang
berpandukan pula kepada teori yang dipilih sendiri. Berkesan atau tidaknya
sesebuah kaunseling itu bergantung kepada kaunselor dan individu itu sendiri
dalam mengemukakan sikap mereka semasa berkaunseling. Umumnya kaunseling
individu didefinisikan sebagai suatu pemusatan hal peribadi, hubungan bersemuka
antara dua manusia dalam mana seorang kaunselor dengan kemampuan yang ada
padanya akan menyediakan situasi pembelajaran yang membolehkan kliennya
mengenali diri, sehingga membolehkannya menggunakan sifat-sifat dan
kemungkinan-kemungkinan yang ada bagi memenuhi diri sendiri, orang ramai dan
belajar bagaimana menyelesaikan masalah-masalah dan memenuhi kehendak-kehendak
masa depan.
Blackham (1977) pula mengatakan bahawa kaunseling
individu ialah hubungan tolong-menolong yang unik, dimana klien akan diberikan
peluang-peluang belajar, menghayati, berfikir dan merubahkan mengikut apa yang
difikirkan boleh memanfaatkannya.
Shertzer dan stone 91974) pula mengatakan bahawa
kaunseling individu ialah proses interaksi yang menyediakan hubungan bermakna
tentang diri dan persekitaran dan berhasil dalam penwujudan dan pencapaian
matlamat dan nilai-nilai untuk tingkah laku masa hadapan.
Begitulah beberapa definisi tentang kaunseling
individu daripada beberapa orang ahli psikologi/kaunseling yang terkemuka
sebelum ini. Oleh itu dapatlah dibuat kesimpulan bahawa kaunseling individu
adalah hubungan seorang dengan seorang yang melibatkan kaunselor terlatih dam
memusatkan kepada beberapa aspek terhadap penyesuaian diri klien,
perkembangannya atau pengambilan keputusan yang diperlukannya. Hubungan ini
menyediakan hubungan dan komunikasi dimana klien berpeluang membina pemahaman,
penerokaan beberapa kemungkinan dan mengharapkan perubahan berlaku.
Dalam keadaan ini kemahiran seseorang kaunselor
dalam memberikan perkhidmatan bantuannya sehingga membolehkan kemungkinan
mendapatkan hasil yang positif adalah diperlukan. Pengetahuan dan kemahiran
seseorang kaunselor ialah memberikan bentuk dan arah yang tertentu.
Dalam membicarakan matlamat kaunseling individu ini,
berbagai-bagai tanggapan diberikan oleh beberapa orang ahli kaunseling
terkemuka. Antaranya Tyler (1969) beliau mengatakan matlamat kaunseling ini
ialah memberikan kemudahan-kemudahan memilih secara ringkas dan membiarkan
individu memperkembangkannya sendiri kemudian.
Tetapi Freud (1959) mengatakan, tujuannya bagi melepas dan membebaskan ego daripada
berbagai-bagai sekatan dan had, mengembalikan semula kebolehan kepada id kerana
dahulunya ia hilang disebabkan tekanan-tekanan peringkat awal. Ford (1962) pula
mengatakan bahawa tujuan kaunseling adalah untuk perubahan kepada tingkah laku.
Proses kaunseling.
Dalam kaunseling individu ini, prosesnya sama juga
dengan proses kaunseling secara umumnya. Ia merangkumi hal-hal seperti proses
pembelajaran, hubungan dan kaedah dalam kaunseling, dan juga beberapa teori yang
ada kaitannya dengan proses kaunseling. Diantaranya ialah penggunaan beberapa
pendekatan dalam kaunseling seperti pendekatan afektif, pendekatan tingkah laku
dan pendekatan tingkah laku.
Penekanan dalam
kaunseling individu.
Oleh kerana kaunseling jenis ini menumpukan perhatian
terhadap membekalkan kefahaman yang berfaedah terhadap diri klien dengan
harapan berdepan dengan alam sekelilingnya, maka suasana kaunseling itu sendiri
dikatakan boleh sama ada menggalakkan perkembangan individu itu sendiri ataupun
sebaliknya. Maka, untuk memastikan suasana kaunseling itu lancar, selain
daripada hubungan dalam proses kaunseling itu , ada beberapa lagi unsur yang
patut diambil kira misalnya empati, pandangan positif dan kesejatian.
Empati.
Empati adalah keupayaan memahami perasaan, sikap dan
nilai orang lain. Ini melibatkan proses meletakkan diri seseorang ke dalam diri
orang lain ataupun sebaliknya. Seseorang kaunselor yang berkesan harus memiliki
lebih daripada sifat empati ini; dia sendiri haruslah boleh menyatakan
kefahamannya terhadap kliennya. Tindak balas empati ini terjadi apabila adanya
wawasan klien yang besar dalam keadaannya sendiri mahupun dalam keadaan orang
lain. Kekurangan sifat empati boleh menyekat sesuatu proses kaunseling.
Pegangan
positif.
Pegangan positif mencerminkan falsafah kaunseling
seseorang kaunselor yang disertai oleh sikapnya sekali. Ia terbina atas
kepercayaan harga dan kemuliaan diri seseorang ataupun terhadap orang lain.
Kesejatian.
Budaya hari ini banyak mencerminkan ketidak berperibadian,
tanpa kesahihan yang menyokong satu keadaan tidak sihat dalam kehidupan orang
ramai. Dalam hubungan kaunseling, kesejatian merupakan satu ramuan teraputik
yang penting. Kesejatian merupakan keupayaan sendiri atau mutlak. Kesahihan
pula menggambarkan penglibatan terhadap kehidupan itu. Mempunyai kemampuan menyingkap
diri sendiri dan berkongsi sama perasaan seseorang itu pada ketika itu,
mencerminkan kesediaan kaunselor menjadi lut cahaya dan membuka peluang
seseorang memilih pembantu yang mana baik dan yang mana buruk.
No comments:
Post a Comment