TEORI CARL JUNG
(ANALITIKAL)
LATAR BELAKANG
– Lahir antara 1870
- 1961
– Hubungan dengan tua
banyak mempengaruhi personaliti
– Ayahnya seorang paderi,
banyak belajar dari
ayahnya
– Banyak keinginan tidak
dikongsi bersama dengan
ayahnya
– Kurang mesra dengan
‘parent’, duduk seorang
bermain dengan anak
patung, timbul perasaan sedar
atau tidak sedar
– Tenaga psikik, tidak
berfokus pada seks
semata-mata
– Tenaga kreatif, untuk superioritI, guna
bahagian timbul asas
Carl Jung
– Bapa
·
Paderi
·
Kuat pegangan
agama
·
Hubungan yang
rapat dengan Carl
Jung
·
Banyak pelajari
kehidupan ayahnya
·
Banyak keinginan
Carl Jung tidak
dapat dipenuhi oleh
bapanya
– Ibu
·
Suri rumah
·
Bermasalah (mental
disorder)
·
Perlakuan ibunya
sentiasa berubah
·
Carl Jung
keliru dengan sikap
ibunya
·
Tingkah laku
sangat mempengaruhi Carl
Jung
– Kekecewaan dengan sikap
ibu bapanya, Jung
kurang berminat dengan
kehidupan realiti (alam
sedar)
– Beralih kepada alam
sedar - mimpi
dan fantasi
– Ada masalah, Jung
menyelesaikan dengan mimpi
dan fantasinya
TENAGA PSIKIK
(LIBIDO)
– Libido tenaga kehidupan
yang umum bukan
dalam bentuk seksual
seperti yang diutarakan
oleh Freud
– Konsep Libido sangat
luas dan sebagai
tenaga kehidupan yang
tidak dapat dibezakan
– Tenaga Libido
·
Dalam bentuk
seksual
·
Tingkah laku
·
Kreatif
·
Ke arah
superioriti
– Carl Jung membataskan
penggunaan Libido dalam
2 cara
·
Sebagai penyebaran
dalam kehidupan
·
Sebagai tenaga
yang menyelaras dalam merangsang personaliti
seseorang yang dipanggil
‘psikik’
– Melalui tenaga ‘psikik’
- aktiviti psikologikal
- merasa, berfikir
dan perasaan dapat
ditonjolkan
– Bila seseorang menggunakan
tenaga psikik yang besar
dalam sesuatu idea
- ia memerlukan
nilai tenaga psikik
yang tinggi dan
dapat mempengaruhi seseorang
– Contoh : Tenaga
psikik - timbul
dalam fikiran untuk
bergaul - automatik
digunakan
– Digunakan untuk kegiatan
dan dalam sesuatu
situasi
3 PRINSIP
LIBIDO
1.
Prinsip berlawanan
– Tenaga Psikik -
setiap keinginan atau
perasaan ada lawannya,
bangkangannya atau antitesis
ini. Konflik di
antara polariti ini
merupakan penggalak utama
semua tingkah laku
dan penjana semua tenaga.
2.
Prinsip persamaan
– Tenaga yang dikembangkan
dalam mewujudkan beberapa
keadaan
– Tidak hilang tetapi
diubah ke bahagian
lain personaliti
– Persamaan - tenaga
yang dipindahkan ke
bahagian baru mestilah
mempunyai psikik yang
sama
– Prinsip persamaan -
tenaga diedarkan semula
dalam personaliti secara
berterusan
3.
Prinsip Entropi
– Terdapat keseimbangan atau
equilibrium dalam personaliti
tersebut
– Sekiranya dua keinginan
atau kepercayaan berbeza
dalam intensiti atau nilai
psikik tenaga akan
disalirkan dari kuat
ke lemah
– Secara idealnya, personaliti
tersebut mempunyai peredaran
tenaga psikik yang
sama aspeknya
STRUKTUR PERSONALITI
1.
Ego
2.
Alam tidak
sedar peribadi
3.
Alam tidak
sedar himpunan
4.
Pesona (Topeng)
5.
Anima dan
Animus
6.
Bayangan
7.
Sikap (introversi,
ekstroversi)
8.
Fungsi (memikir,
intuisi, merasa, deria)
9.
Kendiri
Personaliti
– Segala peristiwa yang
mengandungi pelbagai system
yang berbeza tetapi
berinteraksi sesame sendiri.
Personaliti terjelma melalui
alam sedar iaitu
penyesuaian terhadap dunia
luar dengan dunia
alam tidak sedar
iaitu penyesuaian terhadap
dunia.
Ego (Akal, bagaimana seseorang
itu berfikir)
– Pusat alam sedar
– Bertanggungjawab bagi cara
kita berfikir, merasa,
mengamati dan mengingati
semula
– Yang memberi rasa
kesinambungan dan identiti
– Yang wujud dan
menjadi asas bagi
kita mengamati dunia
dan diri kita
sendiri
Alam Tidak
Sedar Peribadi
– Banyak pengalaman dalam
kehidupan
– Di mana pengalaman
itu mempunyai persamaan
dan akan dihimpunkan
bersama dan menjadi
bertambah kompleks (susah)
– Contoh : Himpunan
perasaan, persepsi-persepsi, juga
kenang-kenangan
– Di antara kompleks-kompleks (masalah
yang timbul / terkumpul) :
– Semua kompleks (masalah)
ini akan ditekan
atau direpresikan ke
alam tidak sedar
sehingga mengganggu kehidupan
individu kerana kompleks
(masalah) tersebut boleh /
akan muncul ke
alam sedar
Alam Tidak
Sedar Himpunan
– Pengalaman yang berkisar
(suku bangsa, keturunan
dan mitos)
– Yang diwarisi sejak
zaman berzaman
– Pengalaman ini melalui
proses evolusi sejak
zaman berzaman dan
manusia memendam warisan
itu ke dalam
lubuk alam tidak
sedar individu
– Hati (cara berfikir)
- mempengaruhi tingkah
laku. Contoh :
keturunan Raja Jambal
tidak boleh makan
rebung buluh -
nanti sakit / umur tidak
panjang (mati)
Pesona (Topeng
Muka)
– Ada dua iaitu
peribadi dan social
– Topeng yang dipakai
bagi mencerminkan personaliti
dan mengikut kehendak
dan norma masyarakat
– Seeorang boleh memainkan
semua peranan bagi
memenuhi semua kehendak
masyarakat tetapi kadang-kadang
gagal memenuhi keperluan
sendiri
– Bila gagal memakai
topeng sebenar, seseorang
itu akan kehilangan
erti atau makna
dalam hidupnya
Anima dan
Animus
– Anima - lelaki
yang mempunyai ciri-ciri
keperempuanan
– Dengan adanya ciri-ciri
ini dalam diri
lelaki : dapat
memahami orang perempuan
– Animus - perempuan
yang mempunyai ciri-ciri
kelakian
– Dapat memahami orang
lelaki
– Anima dan Animus
penting bagi lelaki
dan perempuan
Bayangan
– Arkitaip yang jauh
terpendam di dalam
lubuk alam tidak sedar
kolektif (himpunan) mempunyai
2 sifat utama.
Di dalamnya terdapat:
·
Ciri-ciri primitif
dan kebinatangan yang
ingin kita nafikan
·
Ciri-ciri kreatif
jika tidak dihidupkan
akan mati begitu
sahaja
– Bila berhadapan dengan
bayangan - ego
akan memainkan dua
peranan :
·
Mengarah dan
mengawal bayangan agar
naluri-naluri kebinatangan itu
menjad jinak dan
tertib supaya ia
dapat berinteraksi dengan
sewajarnya dengan orang
lain
·
Menggalakkan bayangan
akan melahirkan keupayaan
dan kreativiti yang
dimilikinya agar kehidupan
individu menjadi lebih
seronok
– Akal mempengaruhi bakat
dan menyebabkan keseronokan
Kendiri
– Merupakan satu yang
sangat penting bagi seseorang
individu. Melalui konsep
ini, kita akan
melihat gambaran bagaimana
matlamat yang ada
pada individu tersebut
– Berkait rapat dengan
matlamat dan harapan
individu
– Kesatuan individu secara
keseluruhan - kesepaduan
yang utuh (perlakuan
dan tingkah laku
pertuturan)
– Biasanya konsep kendiri
akan dicapai pada
peringkat pertengahan umur
(30-40 tahun : pada
masa ini sudah
memiliki semuanya ; keluarga,
harta dll)
– Konsep kendiri yang
ada pada individu
tersebut akan mendorong
manusia memikirkan masa
depan mereka
– Melambangkan kendiri masing-masing
– Kendiri merupakan tenaga
pendorong yang utama
pada individu tersebut
Sikap
– Ekstroversi (Terbuka)
·
Suka bergaul
·
Pemikiran terbuka
·
Suka berorganisasi
·
Kreatif
·
Berani membuat
keputusan
– Introversi (Tertutup)
·
Pendiam
·
Pemalu
·
Suka menyimpan
rahsia
·
Suka bersendirian
·
Suka fikirkan
hal-hal peribadi
Fungsi Psikologi
– Deria (amat), Intuisi
(gerak hati -
sebab - akibat)
– Merasa, intuisi, kreatif,
lebih suka kepada
ketidaksedaran
PERINGKAT PERKEMBANGAN
PERSONALITI
1.
Zaman Kanak-Kanak
– Bermula dari lahir
- remaja merupakan
zaman yang senang
dilalui
– Kanak-kanak itu tidak
dapat mengecam hal-hal
kompleks
– Banyak dipengaruhi oleh
ibu bapanya. Ibu
bapa yang menentukan
dan mencorakkan personaliti
anak-anak mereka
– Ego mula berfungsi
apabila anak-anak dapat
membezakan dirinya dengan
orang lain dan
objek persekitaran
– Sifat ketidaksedaran kanak-kanak
lebih kepada kolektif
bukan personal (alam
tidak sedar himpunan)
– Contoh : “Jangan masuk
ke dalam! Ada hantu!”
2.
Zaman Remaja
– Dari alam fantasi
kepada membuat keputusan
sendiri
– Mula memikirkan aktiviti
seperti menamatkan pendidikan,
memulakan kerjaya, berkahwin
dan berkeluarga
– Tahap ini kesedaran
mereka dikatakan manusia
kukuh
– Matlamat hidup untuk
mencapai cita-cita kejayaan
dalam hidup
– Tahap yang mencabar
untuk mencapai kesempurnaan
dalam hidup dan
kesempurnaan keperibadian mereka
3.
Peringkat Pertengahan
Umur (35 - 40)
– Akan mengalami tahap
krisis personaliti
– Personaliti telah mantap
dari segi kerjaya,
perkahwinan dan kemasyarakatan
– Masa peralihan -
sebelum ini banyak
guna tenaga melakukan
aktiviti kehidupan tetapi
pada tahap ini
ia menjadi kurang
bertenaga dan mempersoalkan
makna kehidupan
– Focus hidup menjadi
spiritual, bertafakur dan
tidak memikirkan tentang
kebendaan
4.
Zaman Ketuaan
– 60 tahun ke
atas
– Kecenderungan untuk kembali
kepada alam tidak
sedar (nyanyuk)
– Pusingan hidup akan
berakhir dengan kematian
– Sensitif
– Zaman keseorangan
KESIMPULAN
– Personaliti introvert dan
ekstravert
– Campuran jenis dan
fungsi individu
– Jenis-jenis personaliti -
merasa, berfikir, intuisi
(gerak hati) dan
deria
– Perasaan alam tidak
sedar peribadi dan
kompleks-kompleks serta alam
tidak sedar himpunan
yang ada dalam
diri seseroang boleh
digembleng bagi menghasilkan
kendiri yang sihat
boleh menuju ke
arah nirwana kendiri.
– Anima dan Animus
dieksploitasikan untuk kebakan
individu
– Banyangan yang mempunyai
dua sifat dapat
diekploitasikan (primitive dan
kreatif)
– Aspek yang terdapat
dalam system personaliti
hendaklah disedari dan
dikenali agar membantu
individu membentuk kendiri
dengan lebih baik.
TEORI ABRAHAM MASLOW
(HUMANISTIK)
1.
Latar Belakang
2.
Pandangan Terhadap
Manusia
3.
Perkembangan Personaliti
- Teori Hierarki
4.
Ciri-ciri keperluan
5.
Lima Keperluan
Hierarki
6.
Ciri-ciri Manusia
Mencapai Kesempurnaan Kendiri
7.
Faktor-faktor Manusia
Gagal Mencapai Kesempurnaan
PENGENALAN
– Pelapor kepada psikologi
kemanusiaan
– Dalam teorinya menerima
tentang adanya tenaga
manusia untuk berkembang
dengan sihat (humanistik)
– Maslow mengkritik Freud
tentang teori yang
dikemukakan oleh Psikologi
Behaviorisme dan tingkah
laku (Psikoanalisis)
– Contoh : Maslow
mengkritik Freud tentang
tanggapannya terhadap konflik
yang tidak disedari.
– Memandang manusia dengan
penuh “optimistik”
– Menurut Maslow : dengan
mengkaji manusia yang
tidak normal iaitu
yang terganggu jiwa
dan emosinya.
LATAR BELAKANG
– Lahir 1 April
1908 di Brooklyn , New York
– Anak sulung daripada
7 orang adik-beradik
– Keluarga Maslow adalah
imigran Yahudi dari
Rusia yang miskin
dan mempunyai tahap
pendidikan rendah
– Maslow hidup dalam
keadaan keseorangan, kekecewaan
dan tidak menyeronokkan.
– Mengalih perhatian kepada
buku
– Maslow membesar tanpa
kasih sayang dari
kawan-kawan, beliau sering
disingkirkan oleh kawan-kawannya.
– Masalah persekitaran luar
rumah dan faktor
keluarga mempengaruhi kehidupannya
PERHUBUNGAN DENGAN
KELUARGA
Hubungan dengan
AYAH
– Bapanya bernama Samuel,
kaki botol, kaki
perempuan
– Menganggap Maslow bodoh
dan hodoh
– Dalam keluarga, Maslow
dipanggil “Abe”
– Dalam perjumpaan keluarga
besar-besaran, ayahnya mencaci
Maslow budak bodoh
– Memberi kesan mendalam
dan mempengaruhi imej
kendirinya
Hubungan dengan
IBU
– Ibunya bernama Rose
– Perangai ibunya lebih
teruk daripadanya bapanya
– Ibunya selalu menghukum
Maslow walaupun kesalahan
kecil (mental disorder)
– Mengancam diri Maslow
atas nama Tuhan
– Maslow menyifatkan ibunya
seorang perempuan yang
jahil, dingin, bermusuhan,
tidak mempunyai kasih sayang dan
mendatangkan kegilaan kepada
anak.
– Ibunya yang tidak
tahu menguruskan rumah
tangga
– Neurotik psikotik
– Contoh 1 :
Ibunya sanggup mengunci
makanan di dalam
peti sejuk bila
ia marah pada
Maslow, mangga di
peti sejuk akan
dibuka bila hatinya
sejuk.
– Contoh 2 :
Maslow terjumpa 2
ekor kucing, dibawanya
balik ke rumah
untuk dibela tetapi
dibunuh ibunya dengan
menghentakkan kepala kucing
ke dinding.
PANDANGAN TERHADAP
MANUSIA
– Teori kemanusiaan Maslow
melihat manusia dengan
pandangan yang optimistik
– Maslow percaya pada
kebebasan. bagi Maslow,
manusia perlu mempunyai
kebebasan untuk menjadi
sempurna dan dapat
mencapai makna hidup.
Dengan adanya kebebasan,
kita dapat mencapai
atau menentukan pilihan
atau erti kehidupan.
– Keperluan yang dimiliki
manusia adalah diwarisi
tetapi tingkah laku
untuk mencapai adalah
dipelajari :
– Maslow percaya bahawa
personaliti manusia adalah
unik (bagaimana cara
seseorang manusia mencapai / memenuhi keinginan
adalah berbeza dengan
individu yang lain)
– Maslow mengakui pentingnya
pengalaman di zaman
awal kanak-kanak dalam
membentuk perkembangan personaliti
mereka kemudiannya, tetapi
ia tidak percaya
bahawa kita adalah
mangsa kepada pengalaman
ini.
– Abraham Maslow menekankan
bahawa warisan kita
pada dasarnya adalah
baik, tetapi beliau
juga tidak menafikan
akan wujudnya kejahatan
bukanlah sebahagian dari
kehidupan tetapi disebabkan
oleh persekitaran yang
tidak sempurna.
Kesimpulannya
– Berdasarkan teori Abraham
Maslow ini, manusia
itu sesungguhnya bersifat
baik dan berpandangan
positif.
PERKEMBANGAN PERSONALITI
TEORI HIERARKI KUMPULAN
– Teori Abraham Maslow
dikenali sebagai Teori
Hierarki Keperluan (Hierarchy
Of Need Theory).
Teori ini mempamerkan
5 keperluan tingkah
laku yang mempengaruhi
dan mengarahakan tingkah
laku manusia. Susunan
keperluan tersebut adalah
:
1.
Keperluan fisiologi
2.
Keperluan keselamatan
3.
Keperluan kaish
sayang
4.
Keperluan penghargaan
kendiri
5.
Keperluan kesempurnaan
kendiri
– Maslow menerangkan segala
keperluan itu sebagai
“semulajadi” yang bermakna,
“kualiti yang diperturunkan
secara biologi yang
kuat pengaruhnya terhadap
tingkah laku”. Bagaimanapun
segala keperluan ini
dapat dihapuskan melalui
proses pembelajaran, tuntutan
budaya oleh ketakutan
dengan menyetujuinya.
– Sesungguhnya segala keperluan
ini diwarisi sejak
lahir, tetapi tingkah
laku untuk memenuhi
segala keinginan ini
adalah dipelajari dan
menyebabkan tingkah laku
ini berbeza dari
seseorang dengan seorang
yang lain.
– Keperluan paling kuat (utama)
kepada keperluan yang
lemah. Keperluan ini
adalah keperluan yang
mesti dipenuhi sebelum
keperluan pada peringkat
yang lebih tinggi
diberi keutamaan.
– Tidak semua keperluan itu
dipenuhi pada masa
yang sama secara
umumnya. Hanya satu
keperluan yang akan
mendominasi personaliti kita.
Keperluan yang satu
ini akan bergantung
kepada keperluan yang lain
yang telah dipenuhi.
Ciri-ciri Keperluan
Maslow
Maslow menghuraikan ciri-ciri
dan fungsi keperluan
seperti berikut:
– Keperluan yang terletak
paling bawah dalam
senarai hierarki adalah
keperluan yang paling
perlu diberi keutamaan
dan keperluan yang
paling tinggi dalam
hierarki adalah keperluan
yang paling lemah.
– Keperluan yang terletak pada
bahagian atas hierarki
hanya timbul setelah
segala keperluan fisiologi
dan keperluan keselamatan
dipenuhi.
– Keperluan yang paling
atas tidak penting,
boleh ditangguhkan, ianya
tidak menimbulkan krisis
tetapi apabila keperluan
yang paling bawah
tidak dipenuhi / ditangguh akan
menimbulkan krisis dan
menimbulkan pelbagai masalah.
Keperluan peringkat bawah
ini adalah sebagai
“deficit atau
deficiency needs”
– Begitu penting, maka
keperluan kepada memenuhi
keperluan tersebut boleh
ditangguhkan. Ini kerana
kegagalan memenuhi keperluan
pada peringkat akhir
menyebabkan seseorang itu
kecewa.
– Sungguhpun keperluan peringkat
atasan tidak begitu
penting dipenuhi untuk
kehidupan, namun ia menyumbang kepada
perkembangan kehidupan. Jika
keperluan peringkat atasan
ini dapat dipenuhi
atau dipuaskan, maka
didapati bahawa hidup
akan lebih panjang dan
menambahkan kecekapan biologi.
Atas alasan ini,
Maslow menekankan keperluan
peringkat atasan sebagai
keperluan “Growth Need”.
– Memenuhi keperluan peringkat
atasan ini memberi
faedah kepada aspek
biologi dan psikologi.
– Memenuhi keperluan peringkat
atasan memerlukan keadaan
atau suasana luaran
dari sudut sosial,
ekonomi, politik yang
unik dan harmoni.
Sebaliknya memenuhi kepuasan
peringkat bawahan tidak
bergantung kepada suasana
atau faktor luaran.
– Suatu keperluan ini
tidak semestinya dipenuhi
dengan sepenuhnya sebelum
sesuatu keperluan lain
dalam hierarki menjadi
penting atau dipenuhi.
– Dalam kajiannya, Maslow
menerangkan bahawa :
1.
85% kepentingan
fisiologi yang mesti
dipenuhi
2.
70% keperluan
keselamatan
3.
50% keperluan
kasih sayang
4.
40% keperluan
penghargaan kendiri
5.
10% keperluan
kesempurnaan kendiri
Keperluan Fisiologi
– Keperluan utama bagi
manusia seperti makanan,
minuman, rehat, tidur
dsb.
– Peringkat Pertama yang
perlu dipenuhi oleh
semua orang
– Sekiranya keperluan ini
tidak dipenuhi, maka
keperluan lain tidak
dapat dicapai.
– Lebih bersifat biologikal.
Keperluan Keseluruhan /
Keselamatan
– Keinginan kepada kestabilan, pergantungan, perlindungan,
bebas dari rasa
takut dan bimbang.
– Sangat diperlukan pada
masa kanak-kanak
– Bagi orang dewasan
keselamatan penting – bebas dari
rasa takut – dengan mengadakan
peraturan dan undang-undang dalam
masyarakat.
– Tidak dapat capai, ia
akan membahayakan individu
tersebut.
Keperluan Kasih
Sayang
– Kanak-kanak yang telah
merasa selamat dalam
persekitarannya mengalih kepada
orang tua atau
ahli keluarga.
– Ramaja – mendapat kasih sayang
dengan mendapat penerimaan
dari sahabat dan rakan sebaya.
– Keperluan untuk dihargai sukar
untuk dicapai terutama
keadaan masyarakat yang
sentiasa berubah.
– Perubahan tempat tinggal,
tempat belajar menyebabkan individu akan
memenuhi keperluan tersebut
dengan pelbagai cara.
Contoh : masuk atau
jadi ahli persatuan.
– Jika tidak dipenuhi - gelisah,
kecewa, tidak tenteram
yang menyebabkan gangguan
emosi.
– Membentuk manusia dengan
sempurna.
Keperluan Penghargaan
Kendiri
– Pengiktirafan tentang diri
sendiri
– Penghormatan dari orang
lain
– Ingin dikenali dan
mendapat kedudukan sosial
– Dapat kemasyhuran
– Keperluan penghargaan kendiri :
1.
Penghargaan terhadap
diri sendiri
2.
Penghargaan yang
diberikan oleh orang
lain
– Jika dipenuhi -
timbul keyakinan dan
lebih berdikari
– Menjadi produktif
– Tetapi jika keperluan
ini tidak dipenuhi :
1.
Rasa rendah
diri dan takut
2.
Sentiasa meminta
pertolongan
3.
Tidak bermanja
4.
Tidak berkeyakinan
5.
Suka melihat
kekurangan
6.
Takut dikritik
orang lain
Keperluan Kesempurnaan
Kendiri
– Keperluan paling atas
– Keperluan ini merangkumi :
1.
Kebolehan menggunakan
sepenuhnya potensi
2.
Bakat dan
kebolehan
– Kegagalan ini akan
menyebabkan rasa kehilangan,
kecewa dan terkilan.
CIRI-CIRI MANUSIA YANG
MENCAPAI KESEMPURNAAN KENDIRI
– Mempunyai persepsi yang
jelas dan reality
– Penerimaan terhadap diri sendiri, orang lain
dan persekitaran
– Kespontanan
(kebijaksanaan) suka mempermudah
dan berkecuali
– Berdedikasi terhadap sesuatu
sebab (matang)
– Penikmatan - menikmati
pengalaman hidup walaupun
mudah dan asas.
– Minat untuk bersosial
– Memerlukan kepada hak
diri
– Toleransi dan dapat
menerima orang lain
– Kreativiti dan keaslian
– Penolakan terhadap tekanan
sosial
FAKTOR MANUSIA
GAGAL MENCAPAI KESEMPURNAAN
KENDIRI
– Semakin tinggi kedudukan
dan keperluan dalam
susunan hierarki, semakin
lemah dan sukar
untuk mencapainya.
– Corak atau amalan
pendidikan yang dterima
oleh seseorang individu.
Contohnya : orang lelaki disuruh
menerima nilai-nilai kelembutan
(kewanitaan) menyebabkan ianya
tidak berkembang dengan
sepatutnya.
– Kawalan yang keterlaluan
ke atas kanak-kanak
– Faktor Jonah Kompleks
iaitu perasaan takut
atau bimbang dengan keupayaan
diri sendiri. Individu
itu takut untuk
mengembangkan potensi yang
ada pada dirinya.
TEORI & PERKEMBANGAN PERSONALITI
Pengenalan
– Cabang ilmu psikologi
- ilmu yang
dipelajari tentang tingkah
laku manusia
– Bidang personaliti memberi
tumpuan kepada dua
perkara:
i.
Diri individu
secara keseluruhan
·
Luaran bukan
ukuran sebenar
·
Jangan lihat
separuh
·
Personaliti :
2 kategori
ii.
Perbezaan antara
individu
Konsep Personaliti
– Merujuk kepada kemahiran
sosial
·
Personaliti seseorang
dinilai melalui cara
seseorng berjaya mendapatkan
tindak balas positif
dari orang lain
dalam pelbagai situasi.
– Personaliti sebagai kesan
yang diberikan oleh seseorang
tentang dirinya kepada
orang lain. Merujuk
kepada penilaian yang
dibuat terhadap seseorang.
PERSONALITI
– Berasal dari Bahasa
Latin Persona atau Personalitas.
Pesona = Topeng
(merujuk kepada luaran
seseorang)
– Sebenarnya personaliti memberi
pengertian termasuklah ciri-ciri
kualiti dalaman dan
luaran seseorang.
– Carl Jung berpendapat :
“Sepanjang kehidupan
manusia, ia selalu
memakai topeng untuk
menutupi kelemahannya”.
Definisi PERSONALITI
– Mischel : susunan
pola tingkah laku
manusia yang disesuaikan
dalam kehidupan
– Manninger : apa-apa
yang sebenarnya yang
menghuraikan tentang seeorang.
– Maddi : berkaitan
dengan pemikiran, mental-emosi
dan tingkah laku
seseorang.
– Warren dan Charmichael
: organisasi dinamik
dalam diri individu
yang terdiri daripada
sistem psikologikal dan
fizikal yang menentukan
penyesuian diri kepada
persekitarannya.
– Eysenk : keseluruhan
tingkah laku sesuatu
organisma yang meliputi
perangai, intelek, peribadi
dan bentuk badan
yang stabil.
– H.C warpen :
adalah segenap organisasi
mental dari manusia
pada semua peringkat
dari perkembangannya. Ini
mencakupi setiap peringkat
karektor manusiawinya, intelek,
sifat, ketrampilan, moral
dan segenap sikap
yang telah terbentuk
sepanjang hidupnya.
Persoalan Yang
Berkaitan Dengan Personaliti
Bila kita ingin
mengkaji individu secara
mendalam, kita perlu
mengetahui 3 perkara :
- Apakah personaliti individu tersebut?
- Bagaimana ianya menjadi tersebut?
- Mengapa ia mempunyai tingkah laku sedemikian?
Isu Yang
Berkaitan
– Falsafah hidup
– Isu faktor dalaman
dan luaran
– Alam sedar / tidak sedar
– Isu yang berkaitan
dengan diri
– Pengaruh masa lampau terhadap
pengaruh tingkah laku
– Perhubungan antara kognisi,
perasaan dan tingkah
laku
Manfaat Mempelajari
Teori Perkembangan Personaliti
1.
Diri
– Dapat maklumat dan
memahami diri sendiri
– Dapat memperbaiki diri
sendiri (introspeksi)
2.
Orang Tua
– Cara layani anak
dengan baik
– Untuk memahami sikap
dan bakat anak-anak
– Hindarkan perasaan tidak
puas hati anak
– Kunci kebahagian keluarga
3.
Suami isteri
– Untuk saling mengenali
peribadi antara suami
isteri
– Saling dapat memahami
keperluan dan keinginan
kedua-dua pihak
– Elakkan pertengkaran dan
perselisihan
4.
Jiran tetangga
– Memahami jiran lebih
dekat
– Saling mengenali peribadi
tetangga
5.
Pendidikan
– Mengenali sifat orang
yang dididik
– Pelayanannya mudah diterima
– Bina bakat / kegemaran anak
didik
– Dapat menolong dan
dapat memperlakukan anak
didik
– Dapat mengajar dengan
cara yang betul.
– Menolong anak didik menjadi
seorang yang matang
dan bertanggungjawab
– Elak timbul konflik
antara guru dengan
anak didik (guru
tidak berwibawa)
Faktor-Faktor Yang
Mempengaruhi Personaliti
– Faktor Baka -
dalaman
·
Keadaan fizikal
·
Emosi
·
Bentuk tubuh
badan
– Rakan sebaya
– Sosial budaya
– Media massa
– Faktor pemakanan
Ciri-ciri Individu
Yang Matang
P. Tillich
– Individu yang matang
·
Memiliki keberanian
untuk hidup
·
Bersifat serius,
tekun dan mempunyai
rasa tanggungjawab
·
Boleh menerima
kenyataan hidup
– Pemikiran yang matang
mempengaruhi pemikiran
Erik Hamburger Erikson
– Memiliki organisasi usaha
yang efektif untuk
mencapai tujuan hidupnya
– Dapat menerima realii/
kenyataan dunia secara
tepat
– Bertanggungjawab,
bertoleransi dan mampu
berdikari
– Memiliki hubungan interpersonal
dan intrapersonal yang
baik kerana tidak
egois, tidak mencurigai
orang lain dan
mampu mempertahankan diri
Marie Johada
– Individu yang menguasai
lingkungan secara efektif
– Individu yang memperlihat
secara keseluruhan dari
segenap keperibadiannya
– Individu yang memperlihat
secara tepat dunia
lingkungannya dan dirinya
sendiri
– Mampu untuk mandiri
tanpa banyak menuntut
kepada orang lain
Corpersmith
– Orang yang mempunyai
kendiri yang positif
– Hubungan baik dengan
orang lain
– Mempunyai cir-ciri kepimpinan
– Tidak bergantung kepada
orang lain untuk
mendapatkan pengakuan
– Mempunyai motivasi yang
tinggi
– Sikap bertolak ansur
– Memilki daya kreativiti
yang tinggi
Shoben
Individu yang matang
dan memiliki mental
yang sihat adalah
digambarkan dengan sifat-sifat
berikut:
– Gembira
– Bersikap iptimistik dan
memiliki keyakinan diri
– Sanggup menikmati pekerjaan
dan permainan
– Suka mencintai dan
dicintai
– Mempunyai matlamat hidup
dan mempunyai komitmen
dalam mengejar cita-cita
– Tidak memperlihatkan emosinya
secara ekstrim
– Mempunyai self insight
– Dapat membuat ramalan
yang baik terhadap
persekitaran
– Memiliki tanggungjawab sosial
– Sanggup menerima cabaran
hidup baik ianya
kesenangan, penderitaan, kesusahan,
bencana dan lain-lain.
TEORI ERICH FROMM
1.
Latar belakang
2.
Pandangan Fromm
terhadap manusia
3.
Dilema asas
manusia
– Pengasingan daripada alam semulajadi
– Era terakhir kestabilan
4.
Mekanisme Psikik
untuk mendapat keselamatan
5.
Perkembangan personaliti
kanak-kanak
6.
Keperluan psikologi
manusia
7.
Ciri-ciri sosial
dalam masyarakat.
LATAR BELAKANG
– Lahir 1900 di
Frankfurt, German
– Keluarganya keturunan Yahudi
ortodoks
·
Bapanya ahli
perniagaan
·
Datuknya paderi
Yahudi
·
Bapa saudaranya
ahli Talmud (penulis
undang-undang Yahudi tradisi
Yahudi)
– Masa kanak-kanak minat
dalam pembelajaran agama
terutama mengenai nilai-nilai
moral yang terkadung
kitab lama (Old
Testament)
– Dipengaruhi dengan tradisi
dan persoalan Yahudi
dan masalah-masalah emosi
yang dialami oleh
seseorang dalam kumpulan
minority.
– Memutuskan hubungan organisasi
keagamaan dan mengelakkan
dirinya “atheistic mystic”
iaitu tidak mempercayai
kewujudan Tuhan.
Pengalaman Dan
Personaliti
– Kehidupannya semasa kanak-kanak
di rumah tidak
menyeronokkan. Perhubungan tegang.
·
Bapa memiliki
perasaan tidak menentu,
curiga dan tertekan
(moody)
·
Ibunya sering
mengalami gangguan perasaan
– Fromm menganggap dirinya
sebagai kanak-kanak “neurotic
yang tiada toleransi”
(tidak tenteram fikiran)
– Umur 12 tahun
“peristiwa yang mengejutkan”
di mana wanita
25 tahun (seorang
pelukis) berhenti kerja
untuk menjaga bapanya yang
duda, tua dan
uzur. Bila ayahnya
(pelukis) meninggal, wanita
tersebut sanggup membunuh
diri dan mewasiatkan
supaya jenazahnya dikuburkan
bersama ayahnya dalam
satu keranda (Erich
Fromm tidak dapat
menerima hakikat bagaimana
wanita muda sanggup
bersama seorang lelaki
tua yang tidak
menarik)
– Erich Fromm beranggapan
personaliti manusia adalah :
“daripada
pengaruh-pengaruh sosial, ekonomi,
politik dan sejarah
di mana masyarakat
yang bermasalah berpunca
daripada manusia yang
bermasalah”
– Personaliti adalah dibentuk:
·
Bersama dasar
pandangan dalaman
·
Dicorakkan oleh
pengalaman-pengalaman
sendiri (pegangan yang
berbeza maka timbul
personaliti yang unik)
·
Diperkuatkan oleh
dasar empirical- pemahaman dalam
erti.
– 1922 dapat ijazah
Doktor Falsafah di
Universiti Heidelberg
– Kahwin dengan Frieda
Reichmann pakar analisa
- 10 tahun
tua daripadanya
– 1930 - menulis
artikel tekanan sosio-ekonomi
memberi kesan kepada
sahsiah seseorang.
– 1934 pergi ke
Amerika Syarikat -
Chicago untuk bekerja
dengan Karen Horney
dan mengadakan hubungan
sulit.
– 1980 meninggal dunia.
Buku-buku Tulisan
Erich Fromm
- Escape From Freedom (1941)
- Man For Himself : An Inquiry The Psychology Of Ethics (1974)
- The Sane Society (1955)
- The Heart Of Man : Its Genius For Good Or Evil (1964)
- Revolution Of Hope : Towards A Humanized Technology (1968)
- To Have Or To Be (1976)
PANDANGAN FROMM
TERHADAP MANUSIA
- Gambaran yang optimistic terhadap manusia
– Menurut Fromm manusia
dibentuk oleh ciri-ciri
masyarakat, politik dan
ekonomi. Walaupun begitu,
dorongan-dorongan ini tidak
sepenuhnya membentuk tingkah
laku manusia.
– Percaya bahawa manusia
mempunyai bakat dan
kecenderungan untuk membesar,
berkembang dan mengenal
pasti potensi diri
yang merupakan matlamat
utama kehidupan.
- Kegagalan untuk mencapai potensi diri yang telah ditetapkan menggambarkan kegagalan kita dalam mencapai orientasi produktif iaitu hasil daripada kesedihan dan gangguan mental.
– Manusia yang suka
melihat kelemahan pada
manusia lain
- Manusia adalah makhluk yang unik dan keunikan manusia memungkinkan manusia mempunyai identiti
– Beliau tidak mementingkan
sama ada manusia
itu baik atau
jahat tetapi berkemungkinan menjadi
jahat sekiranya gagal
mengenal pasti potnsi-potensi diri.
– Manusia dapat mencapai
tahap yang harmoni
dan bersepadu tetapi
akan menjadi sedih
di atas kegagalan
kita untuk menepatinya.
- fromm mengutarakan satu bentuk masyarakat yang ideal dipanggil “Sosialisasi Komuniti Humanistik” menggambarkan :
– masyarakat yang penuh
dengan kasih sayang dan
persaudaraan
– perpaduan sesame manusia
yang perlu ada
masa kini.
DILEMA ASAS
MANUSIA
– Mengenai kebebasan vs
keselamatan
– Buku pertama dari
Erich Fromm “Lari
Dari Kebebasan” mengupas
pandangan batasan manusia.
Manusia yang berjaya
menikmati kebebasan akan
merasa :
·
Lebih kesunyian
·
Merasa tidak
penting
·
Pemindahan hak
·
Contoh :
perempuan simpanan -
kebebasan dari segi
harta tapi lama-kelamaan
mereka akan merasa
kesepian.
·
Sebaliknya mereka
yang kurang menikmati
kebebasan mempunyai perasaan
dimiliki dari rasa
selamat.
– Fromm menyatakan bahawa
orang yang hidup
di abad 20
mempunyai lebih banyak
kebebasan tetapi dari
sudut lain “mereka berasa
lebih jauh lebih
keseorangan, kesepian, terasing
dan tidak bermakna”.
– Mengasingkan diri dari
persekitaran.
·
Konsep ini
diinterpretasi oleh Fromm
dari tamadun Barat
·
Manusia sedar
tentang diri dan
dunia mereka
·
Melalui belajar
manusia memperolehi pengetahuan
masa lalu
·
Melalui imaginasi,
manusia dapat melihat
masa depan dan
masa kini.
·
Oleh sebab
manusia, mempunyai kesedaran
yang jelas serta
kebolehan untuk menyesuaikan
diri dengan persekitaran.
Era terakhir
kestabilan
– Zaman pertengahan (400 – 1400)
merupakan era terakhir
kestabilan, keselamatan dan
keupayaan.
– Masa di mana
tiada kebebasan kerana
system orang dalam
masyarakat. Contoh : orang kaya
dalam kelas orang
kaya.
– Tiada mobility georafi
atau sosial, kurang
peluang pekerjaan, budaya
sosial dan tabiat.
– Walaupun tidak bebas
tetapi mereka tidak
diasingkan satu sama lain.
– Struktur sosial yang
rigid ini bermakna
bahawa kedudukan seseorang
di dalam masyarakat
adalah jelas.
– Reformasi Protestant telah
memusnahkan kestabilan dan
keselamatan dengan meningkatkan
kebebasan peribadi.
– Orang ramai tidak mempunyai
pilihan dan kuasa.
MEKANISME PSIKIK
UNTUK MENDAPAT KESELAMATAN
1.
Authoritarinisme (Autokratik / Kekerasan)
i.
Masochistik
– Rendah diri
– Amat bergantung kepada
orang lain
– Rela dikuasai oleh
orang lain
– Bertingkah laku lemah
– Patuh dan bergantung
kepada orang lain
(dapat rasa selamat)
ii.
Sadist
– Membuat orang lain
bergantung kepada mereka
– Mengeksploitasikan orang lain
dengan mengambil apa
saja yang dipunyai
oleh orang lain
– Suka melihat orang
lain sengsara dan menjadi
penyebab kepada kesengsaraan
itu
– Kesengsaraan dalam bentuk
emosi seperti malu
dan terhina
2.
Destructive (Memusnahkan)
– Usaha untuk menghapuskan
ancaman dari obejk,
individu atau institusi
lain
– Terdapat dalam semua
lapisan masyarakat
– Mereka menggunakan ciri-ciri
yang terdapat pada
manusia seperti rasa
kasih sayang, bertanggungjawab.
3.
Automaton Conformity
(Penghalang Dengan Orang Lain)
– Penting dalam perhubungan
manusia
– Individu mengurangkan rasa
kenusyian dan tersingkir
dengan berusaha menjadi
seperti orang lain
dengan mematuhi
– Menyesuaikan diri dengan
peraturan dan norma
masyarakat
– Ingin menjadi sebahagian masyarakat
– Tindakan dan tingkah
laku sesuai dengan
kehendak masyarakat
– Jika tindakannya bertentangan
dengan masyarakat, mereka
kehilangan rasa selamat
dan pengiktirafan.
PERKEMBANGAN PERSONALITI
KANAK-KANAK
– Waktu bayi :
memperolehi kebebasan yang
sedikit tapi merasa
selamat atas pergantungan
terhadap ibu bapa,
ditentukan oleh orang
tua.
– Kanak-kanak : rasai
kebebasan yang diberikan
ibu bapa, semakin
kurang pergantungan -
semakin tidak rasa
selamat.
– Proses kematangan :
rasa terasing, tidak berupaya dan
cuba mendapat semula
rasa selamat, banyak
kebebasan, kebebasan vs
keselamatan.
– Mekanisme perhubungan digunakan
: perhubungan simbiotik,
penarikan kemusnahan, kasih sayang.
Mekanisme Perhubungan
Antara Manusia
1.
Perhubungan Simbiotik
– Mekanisme - untuk
memperolehi keselamatan dengan
meneruskan hubungan rapat
dengan ibu bapa
dan bergantung kepada
ibu bapa mereka.
– Kanak-kanak menjadi sebahagian
daripada orang tua
mereka
·
“Ditelan” -
tidak memperolehi kuasa
dan terpaksa akur
dengan arahan atau perintah
orang tua.
·
“Menelan” -
mendapat kebebasan atau
kuasa diberikan sepenuhnya
kepada kanak-kanak. Dapat
keselamatan dengan mempermainkan
dan mengekploitasikan orang
tuanya.
Kesimpulannya :
Perkaitan hubungan simbiotik
adalah mekanisme kanak-kanak
untuk memperolehi keselamatan
dengan meneruskan hubungan rapat dengan
ibu bapa dan
terus bergantung kepada
ibu bapanya.
2.
Penarikan -
kemusnahan
– Interaksi ini adalah
akibat perhubungan yang
renggang dengan orang
lain
– Fromm berpendapat
·
Bahawa hubungan
penarikan dan kemusnahan
adalah perhubungan ibu
bapa dan anak-anak
yang berbentuk aktif
dan pasif.
·
Kelakuan anak-anak
ditentukan oleh kelakuan
ibu bapanya
·
Contoh :
ibu bapa yang
suka bertindak kasar
atau pemusnah tidak
akan dapat menawan
anaknya kerana anak
cuba menarik diri
daripada ibu bapanya.
Kesimpulannya:
Penarikan dan kemusnahan
adalah mekanisme kanak-kanak
memperolehi keselamatan iaitu
dengan menjauhkan diri
dari ibu bapanya.
3.
Kasih Sayang
– Kasih sayang adalah
bentuk perhubungan ibu
bapa yang amat
diinginkan
– Ibu bapa menjadikan
serta menyediakan peluang
yang luas untuk
perkembangan personaliti anak-anak
yang positif dengan
menghormati mereka dan
seimbang dari segi
keselamatan dan tanggungjawab.
– Akibatnya kanak-kanak mereka
tidak perlu untuk
mereka lari dari
kebebasan semasa membesar
dan mereka ini
berupaya untuk menyayangi
dirinya dan juga
orang lain.
Kesimpulannya:
Kasih sayang adalah
berbentuk interaksi ibu
bapa dan anak
di mana ibu
bapa menghormati dan
seimbang dalam membekalkan
keselamatan dan tanggungjawab.
·
Menyesuaikan diri
dengan peraturan dan
norma masyarakat
·
Ingin menjadi
sebahagian dari masyarakat
·
Tindakan tingkah
laku sesuai dengan
kehendak masyarakat.
KEPERLUAN PSIKOLOGI
MANUSIA
– Manusia adalah sama
kerana mereka mengalami
pengalaman yang sama
dan terpaksa menerima
hakikat dalam kehidupan
ini.
– Hidup ini mesti
ada batas kerana
kebebasan mutlak sebenarnya
tidak wujud
– Oleh itu, manusia
bergantung antara satu
sama lain tetapi
dalam masa yang
sama akan merasa
keseorangan.
– Contoh : hidup – mati,
bebas dan bertanggungjawab dan
sedar akan kekuatan
diri.
Jenis Keperluan
Psikologi Manusia
1.
Rangka rujuk
orientasi dan pengabdian
– Rangka rujuk orientasi
sebagai peta minda
untuk kehidupan sejati
dan kehidupan sosial
– Ia boleh mengurus
dan memberi makna
kepada pelbagai masalah
kehidupan
– Rangka rujuk orientasi
kita diturunkan oleh
ibu bapa
– Orientasi kita :
tradisional, keagamaan dan
saintifik
·
Hidup yang
bermakna
·
Mengelakkan seseorang
terpinggir atau kesunyian
2.
Berhubungan
– Bergantung pada orang
lain
– Memerlukan perhubungan dengan
orang lain, untuk
lebih kreatif
– Dalam perhubungan -
makostik dan sadist
– Perhubungan yang bermakna
ialah memiliki perasaan
kasih sayang matang
– Mengambil berat hal
orang lain
– Penghormatan melibatkan penerimaan
orang lain
– Bertanggungjawab
3.
Asal usul
– Keperluan mengekalkan pertalian
silaturahim supaya tidak
terputus
– Keinginan kita berbalik
kepada asal usul
begitu kuat hingga membantutkan perkembangan
diri sendiri.
– Bagi Fromm, kita
perlu bebas dari
tekanan / cengkaman masa silam
– Kita perlu memberi
kasih sayang untuk
hubungan bukannya melakukan
hubungan kerana terpaksa.
4.
Identiti
– Kesedaran bahawa setiap
individu memiliki sifat
yang berbeza
– Sedar kekuatan atau
kelemahan diri sendiri
supaya kita jadi
produktif
– Elak pengikuti atau
meniru orang lain
kerana ia tidak
kekal dan diri kita
akan hilang jati diri.
5.
Kesatuan
– Diri individu adalah
kesatuan (sebati dengan
alam semulajadi) dan
boleh menghayati alam
haiwan
– Untuk mencapai kesatuan,
kita perlu meningkatkan
kewarasan (kebijaksanaan) dan
kasih sayang
– Kepercayaan pada agama
adalah cara membentuk
kesatuan dan mengelak
manusia bersifat kehaiwanan.
6.
Melangkaui (Transcedence)
– Menjadi orang yang
kreatif dan produktif
– Kita perlu mengatasi
kepasifan yang dimiliki
– Untuk kreatif kita
perlu cintai diri
kita dan orang
lain.
7.
Keberkesanan
– Bertindak untuk
menyelesaikan perkara yang perlu diselesaikan
– Cara ini membuktikan
kita melakukan sesuatu
yang berguna
– Sebab dunia ini
sangat mempengaruhi kita
CIRI-CIRI SOSIAL
DALAM MASYARAKAT
– Fromm mendefinisikan personaliti
sebagai “keseluruhan ciri
psikik yang tersdia
diwarisi dan didapati
(dipelajari) oleh individu
dan inilah yang
menyebabkan mereka berbeza”.
– Fromm mengemukakan sejumlah
jenis-jenis karektor yang
terkandung dalam setiap
tingkah laku.
– Fromm membezakan di
antara :
Orientasi Produktif
|
Orientasi Tidak Poduktif
|
– Adalah idea dalam
perkembangan manusia
– Contoh adalah Biophilous
dan Being
|
– Adalah saluran atau
jalan yang tidak
sihat yang berkaitan
dengan dunia.
– Contoh : jenis
karektor yang menerima
a.
Eksploitasi
b.
Menyorok
c.
Pasaran
d.
Pembinasaan
e.
Having
|
Menerima
– Orang yang mempunyai
ciri orientasi
– Mengalami sumber kebaikan
datang dari luar
dirinya
– Mempercayai bahawa cara
mendapatkan sesuatu yang
diinginkan islah dengan
menerima tidak kira
yang dikehendaki itu
kebendaan, kasih sayang ilmu
atau keseronokkan dari
luar.
– Bersifat bergantung
– Lebih suka menyetujui
permintaan orang
– Lebih gemar disayangi
daripada menyayangi
– Suka menerima daripada
memberi
Eksploitasi
– Mengalami sumber kebaikan
dari luar
– Bukan setakat menerima
tetapi mendapatinya dengan
jalan penipuan atau
memaksa
– Setiap yang diinginkan
mesti didapati dengan
apa cara sekalipun
sama ada mencuri,
mengeksploitasi suasana.
– Dalam masa yang
sama bersikap cemburu,
marah atau agresif.
– Contoh : jika
orang lain memiliki
barang yang lebih
baik darinya, individu
ini akan mencuba
memperolehi juga.
Menyorok
Memperolehi rasa selamat :
– Dengan banyak meyorok
(menyimpan)
– Tingkah laku ini
tidak kepada pemilikan
wang atau kekayaan
tetapi emosi dan
pemikiran
– Gemar menyendiri dan
melindungi daripada gangguan
luar.
Pasaran (marketing)
Ciri orientasi pasaran :
– Merupakan keunikan dunia
moden yang menggunakan
pertukaran wang dengan
barangan sebagai tulang
belakang ekonomi
– Bekalan dan permintaan
menentukan nilai sesuatu
barangan bukan kegunaannya
– Manusia yang berorientasikan pasaran
menganggap diri mereka
seperti barangan pasaran
yang boleh dijual beli
mengikut kuasa pasaran
– Mereka merupakan barangan
yang hendak dijual
mengikut trend pasaran
tanpa memikirkan tentang
makna dan nilai
harga diri.
Pembinasaan (Necrophilous)
Ciri orientasi ini:
– Begitu tertumpu kepada
kematian, memikirkan berpanjangan
soal kematian dan
mengangungkan kematian
– Mendapatkan keseronokkan dengan
hal-hal penjahanaman dan
kematian
– Contohnya pembunuhan dan
peperangan yang mencerminkan
ciri-ciri Necrophilous yang
masih berterusan
Produktif
– Melibatkan keseluruhan hubungan
dengan dunia dari
segi kewarasan dan
kasih sayang
– Tidak terlalu memikir
yang praktikal dan
kejayaan tetapi keinginan
untuk menyalurkan kebaikan
bagi kemanusiaan.
– Keupayaan berfikiran secara
produktif membolehkan “manusia
berfikir, bertindak, merasai
dan melakukannya dengan
kesedaran terhadap makna
kehidupan”.
– Seorang manusia akan
matang dan bersepadu
menghargai kehidupan dan
menyalurkan kehidupan dengan
mengalami kegembiraan.
Biopilhous (Biophilous
Orientation)
– Kongruen dengan orientasi
poduktif
– Mengambil berat mengenai
perkembangan dan pertumuhan
dalaman seseorang
– Cintakan kehidupan dan
minat untuk berkembang kreatif
– Cuba mempengaruhi orang
lain dengan kasih sayang, alasan
dan contoh bukan
dengan secara paksa
dan kekuasaan.
– Mengambil berat mengenai
perkembangan kendirinya dan
orang lain.
– Seorang yang berpandangan
jauh.
Having
– Menggambarkan pengertian dan
makna kehidupan seseorang
terkandung dalam penampilannya
– Terlalu atau bersifat
peribadi
– Fromm mempercayai bahawa
orang ini melihatkan
penampilan kebendaan seperti
kereta, pakaian, rumah
atau intan permata
tetapi juga dari
segi pandangan atau
pendapat.
Being
Karektor ini mentafsirkan
dirinya:
– Siapa dia sebenarnya
(bukan apa yang
dimilikinya)
– Tidak ingin berlumba
(bertanding) dengan orang
lain kerana penampilannya
bukan untuk membandingkan
dengan orang lain
– Personaliti mereka bersifat
penyayang, suka bekerjsama
dan gemar hidup
secara produktif dengan
orang lain.
No comments:
Post a Comment